Prawdziwe wyobrażenie S. Walentego słynącego łaskami w kosciele x.x. paulinów warszawskich od roku 1662, Jan Ligber
Św. Walenty
Brak zdjęcia
Św. Błażej
Św. Marek Ewangelista, Kozačkovs'kij, Averkìj Simonovič. Rytownik
Św. Marek Ewangelista
Św. Łukasz Ewangelista, Makarij
Św. Łukasz Ewangelista
Brak zdjęcia
Św. Faustyna Kowalska
Brak zdjęcia
Św. Albert Chmielowski
Ks. Zygmunt Szczęsny Feliński arcybiskup warszawski
Św. Zygmunt Szczęsny Feliński
Św. Jan Kanty, Jan Surmacki
Św. Jan Kanty
Fotografia obrazu olejnego nieznanego autorstwa zatytułowanego "Objawienie się św. Jana z Dukli w czasie oblężenia Lwowa w 1648 r."
Św. Jan z Dukli
Święty Andrzej Bobola
Św. Andrzej Bobola
Maksymilian Kolbe - Medal artystyczny Katarzyny Piskorskiej
Św. Maksymilian Maria Kolbe
S. Kazimierz królewicz polski
Św. Kazimierz Królewicz
Fl. Cynk. Odkrycie żup solnych w Bochni przez św. Kingę
Św. Kinga
Święta Jadwiga Śląska, Juliusz Makarewicz
Św. Jadwiga Śląska
S. Wojciech arcybiskup gnieźnieński (S. Albert) : podług obrazu znajdującego się w kościele kaledralnym [!] w Krakowie
Św. Wojciech
Św. Stanisław ze Szczepanowa
Św. Stanisław ze Szczepanowa
Św. Stanisław Kostka T. J. : umarł 15/8 1568 w Rzymie
Św. Stanisław Kostka
Św. Franciszek Ksawery T. J. Apostoł Indyj : umarł 3/12 1552 w Sancian (Chiny)
Św. Franciszek Ksawery
Św. Ignacy Loyola T.J. : założyciel Tow. Jezusowego
Św. Ignacy Loyola
Święta Teresa de Lisieux
Św. Teresa z Lisieux
Św. Jan od Krzyża, reformator Karmelu - doktór Kościoła 1726-1926
Św. Jan od Krzyża
Święta Teresa z Ávili, Juan Antonio de Frías y Escalante
Św. Teresa z Ávili
Obraz ludowy "Św. Katarzyna ze Sieny"
Św. Katarzyna ze Sieny
Santo Domingo de Guzmán
Św. Dominik Guzmán
Autel de Sainte-Scholastique, Święta Scholastyka
Św. Scholastyka
Św. Benedykt z Nursia
Św. Benedykt z Nursji
Święty Antoni Padewski z Radecznicy, Maciej Kostrycki
Św. Antoni Padewski
Santa Clara ahuyentando a los infieles con la Eucaristía, Isidoro Arredondo
Św. Klara z Asyżu
Święty Franciszek z Asyżu pogrążony w modlitwie
Św. Franciszek z Asyżu
Pielgrzymka Ojca Świętego Jana Pawła II do Polski
Św. Jan Paweł II
Święta Teresa z Kalkuty
Św. Matka Teresa z Kalkuty
Wizerunek św. Judy Tadeusza z kościoła karmelitów we Lwowie, Karol Auer
Św. Juda Tadeusz
Św. Szymon Apostoł
Św. Szymon Gorliwy
Mateusz Apostoł, Anthony van Dyck
Św. Mateusz Apostoł
Filip Apostoł, Francisco Velásquez
Św. Filip Apostoł
Św. Tomasz apostoł, Fertner Karol
Św. Tomasz Apostoł
Św. Andrzej Apostoł, Bersenev, Ivan Arhipovič
Św. Andrzej Apostoł
Święty Jakub Starszy jako pielgrzym, dawniej na Węgrzech, własność Marczella Nemesa, a następnie barona André Herzoga
Św. Jakub Starszy
Icones Christi, Mariae Virginis et Apostolorum, Barbé, Jean Baptiste
Św. Bartłomiej Apostoł
Św. Piotr Apostoł, Levickij, Grigorij Kirillovič
Św. Piotr Apostoł
Święty Paweł Apostoł, Callot, Jacques
Św. Paweł Apostoł
Kozačkovs'kij, Averkìj Simonovič. Rytownik, [1725-1750], Św. Jan Ewangelista
Św. Jan Ewangelista

Wszyscy Święci – kult świętych w życiu chłopów

Święci w tradycji ludowej

Święci zajmowali szczególne miejsce w życiu dawnej wsi. Dla chłopów byli nie tylko postaciami znanymi z kościoła, ale także realnymi opiekunami codziennego życia. Wierzono, że święci czuwają nad polami, zwierzętami, rodziną i urodzajem. Każdy miał swojego patrona od konkretnych spraw – św. Roch chronił przed zarazą, św. Florian przed pożarem, a św. Isidor był patronem rolników. Ich wizerunki obecne były w przydrożnych kapliczkach, w domach oraz na obrazach wiszących nad stołem, a modlitwy do nich przeplatały się z pracą w polu. W ten sposób religia i codzienność przenikały się, tworząc spójną całość, której rytm wyznaczały święta i odpusty.

Życie chłopów a religia

Codzienność chłopa XIX i początku XX wieku była mocno zakorzeniona w rytmie roku liturgicznego. Niedziele i święta były nie tylko czasem modlitwy, ale też odpoczynku od pracy w polu. Kościół i parafia stanowiły centrum życia wspólnoty – tam ogłaszano ważne informacje, zawierano małżeństwa, chrzciny i pogrzeby. Religia była nie tylko obowiązkiem, lecz także źródłem poczucia bezpieczeństwa i wspólnoty. Chłopi postrzegali świat w kategoriach nadprzyrodzonych – urodzaj czy klęska nie były tylko wynikiem pogody, ale także Bożego błogosławieństwa lub kary. Z tej perspektywy święci byli pośrednikami, do których zwracano się z prośbami w konkretnych potrzebach.

Ludowe wierzenia a kult świętych

Kult świętych na wsi przenikał się z dawnymi, jeszcze przedchrześcijańskimi wierzeniami. Często przypisywano świętym funkcje podobne do dawnych bóstw słowiańskich – opiekę nad plonami, zdrowiem, wodą czy ogniem. W praktykach religijnych chłopów nie brakowało elementów synkretyzmu – obok modlitw do Matki Boskiej czy św. Mikołaja istniały też dawne zaklęcia czy zwyczaje mające chronić przed „złym urokiem”. Święta w kalendarzu kościelnym łączyły się z obrzędami rolniczymi: procesje błagalne przed zasiewami, święcenie pól czy wody w święto św. Agaty. Dzięki temu kult świętych był dla chłopów czymś bliskim i praktycznym.

Patroni wsi i rolników

W każdej wsi czczono szczególnie tych świętych, którzy mieli znaczenie dla codziennej pracy i bezpieczeństwa gospodarstwa. Św. Isidor Oracz był patronem rolników, a jego święto wiązało się z modlitwami o dobry urodzaj. Św. Florian chronił przed pożarami, które były jedną z największych tragedii wiejskich. Św. Roch opiekował się ludźmi i zwierzętami w czasie epidemii, a św. Barbara chroniła przed nagłą śmiercią. Patroni ci byli obecni w pieśniach, modlitwach, figurach i obrazach. Często na ich cześć organizowano procesje, a w dni odpustowe cała wieś uczestniczyła w uroczystościach.

Obrzędy i zwyczaje ku czci świętych

Święta patronalne były nie tylko wydarzeniem religijnym, ale także społecznym. W dniu patrona parafii odbywał się odpust – po mszy wierni kupowali dewocjonalia, świece, obrazy, a dzieci dostawały słodkości. W wielu regionach znane były też procesje po polach, poświęcenie wody, ziarna czy chleba. Kapliczki przy drogach ozdabiano kwiatami, a obrazy świętych w domach przystrajano wstążkami i haftowanymi obrusami. Te praktyki nie były tylko wyrazem pobożności, ale też sposobem na utrwalanie więzi społecznych i poczucia tożsamości.

Wszyscy Święci w pamięci ludowej

Uroczystość Wszystkich Świętych miała na wsi wymiar wyjątkowy. Choć głównym celem było wspomnienie wszystkich zbawionych, chłopi widzieli w tym dniu także okazję do oddania czci swoim patronom. Wierzono, że tego dnia wszyscy święci mogą wstawiać się za ludźmi, a modlitwy zanoszone wtedy są szczególnie skuteczne. Dzień ten poprzedzała jesienna zaduma i przygotowania do zimy – prace w polu były już zakończone, więc można było poświęcić czas na modlitwę i refleksję. W pamięci ludowej Wszystkich Świętych splatało się z Dniem Zadusznym, tworząc czas szczególnej bliskości świata żywych i zmarłych.